Camera Erikai_01

Camera Montessori a Erikai

De curand, Gabriela, mamica pasionata de Montessori a postat pe grupul de Facebook ImiPlaceMontessori imagini cu noua camera a fetitei ei, Erika. M-am bucurat foarte mult cand Gabriela a fost de acord sa impartaseasca aici pe blog abordarea ei si a sotului ei si ce i-a facut sa re-amenajeze camera fetitei lor asa cum au facut-o.

La 2,7 ani, Erika are la dispozitie o camera cu rafturi joase, materiale pentru care exprima interes in perioada asta, oportunitati de catarare (deseori, citeste carti cocotata pe dulap), masa de lego si un spatiu privat, instalat sub patul supraetajat.

Gabriela ne povesteste:
Erika gaseste placere in aproape orice tip de activitate si ii plac mult cartile. De mica am lasat-o sa ia singura decizii si metoda Montessori m-a invatat cum sa fac acest lucru. Ce vreau sa spun este ca modul in care am decis sa o cresc pe Erika a fost invatat si nou si pentru mine (pentru noi ca parinti).

Eu una nu am fost crescuta in aceasta metoda si nici sotul meu. De mica am invatat-o sa respecte lucrurile, sa fie blanda si sa aprecieze ceea ce are si cred ca din acest motiv este un copil grijuliu cu tot ce se joaca interactionand cu materialele destul de calm, as spune. Mereu cand primeste ceva nou este uimita de el, il atinge si este dornica sa il testeze atunci pe loc.

Camera Erika_02

Mama observa si creeaza mediul adaptat copilului

Acum cel mai mult ii place sa picteze, deseneze si sa lucreze cu stampile. Observand acest lucru la ea in ultima luna, de exemplu, acesta a fost motivul pentru care i-am introdus o noua arie de lucru in camera (zona cu foi, creioane, stampile, foarfeca). Dimineata, Erika sta cu o bona si urmeaza o runtina destul de stabila. Din observatiile persoanei cu care sta am aflat ca cel mai mult ii place sa citeasca si sa picteze. La fel, acesta a fost motivul pentru care o biblioteca potrivita intereselor ei a fost un „must”.

Camera Erika_03

Obiectivul meu a fost sa aiba access la carti intr-un mod nu doar vizibil, insa si creativ si liber. Sa o las pe ea sa aleaga ce doreste, sa ii expun materiale variate si educationale potrivite varstei. De exemplu, la 2 ani i-am introdus o carte despre potty training cu o fetita care invata sa faca la olita. A asociat cartea cu propria persoana si o citea in fiecare zi.

Citim mult si impreuna si ii explicam exact ce presupune facutul la olita, in plus ne observa si pe noi si cam dupa o luna de la introdus cartea a dorit sa fie si ea ca fetita din carte. I-am oferit timp sa decida cand vrea ea sa inceapa si cred ca acest lucru a facut ca Erika sa fie increzatoare ca poate. Si, intr-adevar, cam de la 2 ani si 1 luna a reusit sa foloseasca olita.

Incurajeaza independenta cu respect

Cred ca este genul de copil care o ajuta foarte mult daca simte ca ii ofer respect. Ca ii respect deciziile si ca o las sa decida. In momentul in care comunic cu ea si ii ofer optiuni in loc sa hotarasc eu pentru ea, devine cooperanta si asa a invatat sa comunice si cu noi. Clar ca avem si momente de tantrum-uri, dar indiferent de starea ei, incerc sa raman calma cu ea si sa ii spun ca doar comunicand o putem ajuta.

Modul in care am crescut-o pana acum a ajutat-o sa fie foarte independenta pentru varsta ei. Stie sa se imbrace singura, isi alege singura hainele (punandu-i-le la dispozitie si organizandu-i-le astfel incat sa stie ce sa alega fara prea mult haos), stie sa aseze masa, sa ajute in bucatarie si cam tot ce facem noi incercam sa o includem, sa ii aratam, sa vorbim cu ea si sa o sprijinm cand nu poate in loc sa facem totul pentru ea. Comunicarea joaca un rol foarte important si faptul ca ii oferim respect invatand-o in loc sa o dadacim.

Erika este implicata in procesul de amenajare a camerei ei

Cand ne-am hotarat sa-i re-amenajam camera, am intrebat-o pe Erika mai intai (de exemplu, despre spatiul privat de sub pat), insa de altele nu a stiut. Cand a ajuns acasa dupa o zi plecata cu tati, a sarit in sus prin camera atingand toate materialele. Mergea in dreptul fiecarui lucru, le atingea si spunea „uaaau” :) . I-a placut foarte mult zona de citit. Ii place sa stea cocotata sus pe dulap sa citeasca. Inainte sa instalez dulapurile si rafturile cobora dupa carti si urca acolo apoi (am lasat dulapurile asa simple o perioada sa observ daca urca si coboara fara probleme).

Am avut o perioada de aproximativ o luna de zile in care am observat-o sa vad care ii sunt nevoile recente si am luat notite despre cum as putea ajusta nevoile la noile schimbari in camera. Activitatile de desen au fost foarte bine venite. Inainte, aveam creioanele depozitate in dulap si foile la fel. Cand ne decideam impreuna ca vrem sa desenam ii dadeam materialele. A invatat ce e desenul si intreba foarte des sa aiba materiale. Asa ca am decis sa ii ofer ei oportunitatea sa si le ia cand are nevoie de ele (observand astfel ca se descurca si singura).

Camera Erika_04 Camera Erika_05

Cu vopseaua inca mai asteptam, de exemplu (astept pana sa i le expun la vedere si pentru cand e singura). I le-am expus intr-o zi si nu a avut rabdare sa le foloseasca pe rand si doar cat e nevoie. Voia toata vopseaua :) . Asa ca am decis ca aceasta activitate sa fie facuta impreuna cu un adult. Acestea fiind doar cateva exemple. Cred ca observatia este foarte importanta atunci cand decizi sa ii modifici/organizezi camera copilului.

Despre familia Erikai

Gabriela si Catalin locuiesc impreuna cu micuta Erika la Copenhaga. Ca admin si membra a grupului de Facebook ImiPlaceMontessori, Gabriela impartaseste cu noi regulat si pe grup ce inseamna pentru ei Montessori acasa. Daca vreti sa impartasiti cu Gabriela feed-back sau aveti intrebari, puteti comenta la acest articol sau sa o contactati pe Facebook sub numele de Piu Piu.

Mai poti gasi articole despre Erika si familia ei aici si aici.

Ti-a placut articolul? Mai treci pe la mine :)

5 comments

  1. Mi-a placut mult articolul si am o intrebare/rugaminte de ajutor pentru Gabriela: as vrea sa stiu cum se numeste cartea pentru potty training pe care i-au cumparat-o Erikai. Fetita mea seamana mult cu Erika in privinta obiceiurilor si modalitatilor de invatare, si, pentru ca inca nu e foarte fericita sa foloseasca olita, dar mereu a invatat si a aplicat ce a citit in carti, cred ca o carte de acest gen ar ajuta-o. In Romania nu mi-a atras atentia nici o carte cu un asemenea subiect, as aprecia mult o recomandare.

    Multumesc!
    Diana

  2. Buna Diana,
    scuze ca iti raspund asa tarziu. Cartea se numeste My Potty Book (A Potty Book for Little Girls) by Kathryn Smith si daca dai cautare pe amazon o gasesti cu siguranta (https://www.amazon.co.uk/Potty-Little-Girls-Kathryn-2005-01-01/dp/B01A0C6420/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1462116295&sr=1-1&keywords=my+potty+book+kathryn+smith). Noua ne-a placut mult cartea precum si Erikai deoarece fetita din carte seamana cu ea :) … Cartea este in limba engleza (deoarece eu vorbesc cu Erika doar in engleza). In romana nu am gasit nici una care sa ma atraga. Multe carti care le avem sunt in engleza. Sper sa va placa daca o gasiti :) Mult succes. E un proces destul de usor dar care necesita muuuulta rabdare si incredere. Fetita mea a avut la inceput cateva accidente si sfatul meu este sa ai rabdare cu ea indiferent de cate accidente are. Un alt sfat pe care l-as da oricarui parinte este sa nu rusineze copilul indiferent de cat de mult ii ia sa faca la olita/toaleta fara accidente. Sa ramana calmi si sa trateze copilul cu respect. Un alt sfat este sa nu renuntati daca va decideti sa incepeti indiferent de cum merge la inceput. Explica-i copilului inainte care este decizia luata (`de azi inainte vom face la toaleta ca mami si tati`, `pampersii sunt doar pentru somnul de seara/dupaamiaza`, etc.). Eu am intrebat-o pe Erika cu mult inainte de a incepe. Am pregatit-o din timp si cand am observat ca e pregatita am renuntat la pampers. A fost un proces destul de clar si pentru ea. Impreuna cu ea am pregatit o cutie speciala pentru chilotei. Am pus o cutie cu chilotei la baie si in dulapul ei cu haine am scos cutia cu pampersi si am inlocuit-o cu chilotei. I-am spus clar ca de acum inainte pampersii vor fi inlocuiti cu chiloteii si am lasat-o sa ma ajute in amenajarea locului pentru olita. Astfel nu doar i-am spus dar am lucrat impreuna si astfel a inteles. Primele accidente avute au fost foarte importante pentru intregul proces de invatare. Cand a avut primul accident, am luat-o foarte calm, explicandu-i ce s-a intamplat si am incercat sa o fac sa inteleaga ce intr-adevar simte. Mi-am pastrat calmul mereu si in acest fel ne-a luat doar cateva zile pana a invatat. La 2-3 zile de cand am introdus olita a dorit sa treaca la toaleta ca mami si tati. I-am luat un suport pentru toaleta si de atunci doar toaleta o foloseste. Acum la 2 ani si 7 luni foloseste toaleta complet singura fara ajutor. O ajutam daca are nevoie si daca ne lasa dar deoarece e in perioada in care vrea sa faca totul singura, nu ne lasa sa o ajutam. Mult succes.

  3. Multumesc mult pentru sfaturi! Sper sa reusim si noi. Din pacate in timpul zilei fetita noastra sta cu o bona care, desi nu are intentii rele, abordeaza subiectul pampers/olita intr-un mod care a facut-o pe cea mica sa se abtina zile la rand. Noroc ca ne-am dat seama ce se intampla si i-am interzis bonei sa mai abordeze in vreun fel subiectul – dupa cateva zile si-a revenit copilul. Stiu, ar trebui sa schimb bona, este exact opusul unei persoane care sa inteleaga principiile Montessori, insa mai avem cateva luni pana mergem la gradinita si e o perioada prea scurta ca sa ii cer copilului sa se adapteze si sa creeze o relatie cu o persoana noua.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *