00-min

Activitati de petrecere si concentrare

In aceasta luna, Filip a implinit 4 ani. Cum ne-am creat traditia sa organizam petrecere de copii de la 3 ani (la 1 an si 2 ani, aniversam in familie, in cadru restrans) si de data asta ne-am bucurat de invitati mai mici si mai mari. Suntem foarte norocosi sa locuim la casa si in curte avem o trambulina (o investitie excelenta, care ii tine pe copii ocupati in mod regulat) si o structura din fier cu patru sisteme de agatare / catarare.

Chiar si asa, ma straduiesc de fiecare data sa le ofer copiilor (si parintilor) dornici si de altceva cate una sau doua activitati creative. La petrecerea lui Filip, am pus la dipozitie copiilor urmatoarele:

  • Coli din burete de diverse culori
  • Un castronel continand sticlute cu gel cu sclipici, care atunci cand se usuca capata o consistenta de cauciuc fin
  • Un castronel cu stampile tusate (tusul e in stampila, nu este nevoie de caseta cu tus separate)
  • Un castronel cu abtibilduri din burete cu diferite forme si culori
  • Un castronel cu abtibilduri 3D
  • Un castronel cu aspect diferit pentru gunoaie

02-min  01-min

03-minDin aproximativ 20 de copii, cel putin 10 au participat la activitate, cu varste intre 2 si 7 ani. Ana (2 ani 2 luni), care a lucrat in total peste 2 ore, m-a impresionat in mod deosebit. Dupa ce au plecat majoritatea invitatilor, ea a continuat sa lucreze complet absorbita. A lucrat in special cu gelul si cu stampilele, dupa cateva tentative esuate de a desprinde hartia de pe spatele abtibildurilor din burete.

Maria Montessori ne spune despre importanta concentrarii in dezvoltarea copilului. Atunci cand un copil se concentreaza, el are nevoie ca adultul sa nu-l intrerupa. Adultul are rolul de a observa copilul, de a observa ce anume din mediu il intereseaza pe copil si sa-i permita acestuia sa-si finalizeze ciclul de concentrare, chiar si atunci cand foloseste un material “gresit”. Daca adultul considera important sa-i clarifice copilului greseala pe care o face, atunci el va face acest lucru cu alta ocazie, nu in timpul ciclului de concentrare.

Tot ea spune: “Un material interesant, ales liber de catre copil, care are darul de a induce concentrare mai degraba decat oboseala, adauga valoare energiilor si capacitatilor mentale ale copilului si-l conduce catre desavarsirea de sine.” (Mintea absorbanta, cap. 19)

 

Pe Booboorooz, am mai povestit despre alte activitati de petrecere aici si aici.

 

Alte articole despre concentrare care mi se par interesante sunt:

Nurturing Concentration in the Montessori Child in the First Plane of Development

Montessori Minute – Concentration & Normalization

The First Essential – Concentration

 

Ti-a placut articolul? Mai treci pe la mine :)

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *